Methodiek chathulpverlening

Voor cliënten is chatten een laagdrempelige en toegankelijke manier om in contact te komen met een hulpverlener. Mensen zijn sneller geneigd schaamtevolle of gevoelige problematiek te bespreken en – als je het goed aanpakt – kun je via een chatgesprek sneller tot de kern van een probleem komen dan face-to-face. Toch zijn er ook aandachtspunten bij hulpverlenen via chat. Omdat je elkaar niet ziet of hoort mis je relevante non-verbale informatie. Daardoor is het moeilijk goed bij de hulpvrager aan te blijven sluiten en wordt het risico op miscommunicaties groter. En het is een uitdaging om als hulpverlener actief te werken aan het bewaken van de lijn en structuur van het chatgesprek. Doelgericht chatten vraagt dat je specifieke online hulp- en communicatievaardigheden inzet en methodisch te werk gaat. Je leert concrete online gespreksvaardigheden aan en de methodiek van het 5-fasenmodel voor chathulpverlening.

Leerdoelen

  • De kenmerken, kansen en aandachtspunten van chathulpverlening kennen.
  • In kunnen zetten van online gespreksvaardigheden: aansluiten bij de cliënt, contact maken, structureren en vraagverheldering.
  • Leren omgaan met miscommunicaties en weerstand in een chatgesprek.
  • Een hulpverlening chat kunnen voeren door inzet van chatmethodiek.

Tijdsinvestering

1 dag

Resultaat

Na de training ben je in staat om echt contact te maken en te houden met een online cliënt en om methodisch een hulpvraag te behandelen via chat.

Doelgroep

Behandelaren, hulpverleners

Doelgroep

12

Aanmelden of meer informatie