Methodiek e-mailhulpverlening

Een cliënt heeft 24 uur per dag toegang tot zijn e-mail en kan je daarom dus gemakkelijk benaderen, op zijn plek en op zijn moment. Wat betekent dat voor je hulpverlening? Hoe ga je ermee om dat je niet weet hoe de cliënt zich voelt en in welke situatie hij zich bevindt, op het moment dat hij jou mailt? Hoe ondervang je het dat je niet kunt zien hoe je boodschap bij de hulpvrager aankomt? In deze training leer je weg te blijven van eigen interpretaties en toch te zorgen dat je voldoende informatie uit een bericht haalt om aan te sluiten bij de hulpvraag en een doelgericht antwoord te geven. Je leert concrete online gespreksvaardigheden aan en de methodiek van het 5-fasenmodel voor e-mailhulpverlening.

Leerdoelen

  • Kenmerken, kansen en aandachtspunten van hulpverlening via e-mail kennen
  • Het kunnen inzetten van online gespreksvaardigheden: aansluiten bij de cliënt, contact maken, structureren en vraagverheldering.
  • Leren omgaan met a-synchroniciteit en gemis aan informatie.
  • Warm verwijzen.
  • Structureren door methodisch mailen.

Tijdsinvestering

1 dag

Resultaat

Na de training ben je in staat om echt contact te maken en te onderhouden met een online cliënt en om methodisch een hulpvraag te behandelen via e-mailcontact.

Doelgroep

Behandelaren, hulpverleners

Doelgroep

12

Aanmelden of meer informatie